Kahvilalla on tärkeä olla hyvä ja toimiva liikeidea. Kun liikeidea on kirkas, se antaa selkeän vastauksen kolmeen kysymykseen: Kenelle, mitä ja miten? Kaikkea kaikille ei ole hyvä liikeidea, sillä se on sama kuin ei kenellekään mitään.
1. Kartoita oma osaamisesi
Pysähdy hetkeksi pohtimaan omaa osaamistasi. Osaamisesi voi olla peräisin koulusta, harrastuksista tai muista kiinnostuksen kohteista. Joissain asioissa into ja kiinnostus riittävät, sillä taitoja voit aina oppia lisää. Taitojen lisäksi kahvilassa työskentely vaatii tietynlaisia ominaisuuksia, joita niitäkin voit itsessäsi kehittää. Hyvä asiakaspalveluasenne on yksi tärkeimmistä.
Mieti seuraavia asioita:
- Minkälaista osaamista kahvilan työntekijällä tai kahvilayrittäjällä olisi hyvä olla?
- Mitä osaamista sinulla jo on?
- Mitä taitoja tarvitset lisää ja miten voit niitä hankkia?
- Minkälaisia ominaisuuksia kahvilan työntekijällä tai kahvilayrittäjällä pitäisi olla?
- Mitä ominaisuuksia sinulla on?
- Onko jollain kavereistasi ominaisuuksia tai taitoja, jotka täydentäisivät omiasi? Voisivatko he olla apuna tai ryhtyä myös 4H-yrittäjiksi?
2. Ideat ja kokeilut
Mikä on oma bravuuri-leivonnaisesi? Mikä voisi olla seuraava hittituote, jonka kaikki haluavat? Mitä muuta, kuin kahvilatuotteita kahvilaasi voisi sopia?
Kaikkea kaikille on melkein sama, kuin ei kenellekään mitään. Asiakkaiden kiinnostus herää, kun kahvila on juuri heille sopiva.
Tässä muutama idea ja rajaus:
- Kello viiden tee
- Lähiruokaa ja tuottajien tiedot esille
- Vegaaniset tuotteet
- Koirat erityisen tervetulleita
- Elävää musiikkia
Ideaa kannattaa testata. Voit esimerkiksi haastatella asiakaskohderyhmää. Minkälaisista leivonnaisista he pitävät? Mitä he yleensä ostavat kahvilassa? Milloin he haluaisivat käydä kahvilassa? Kiinnostaisiko heitä erilaiset tapahtumat?
3. Kahvilan liikeidea
Seuraavat kysymykset auttavat löytämään ja kiteyttämään kahvilan liikeidean.
- Millaisille ihmisille kahvila on tarkoitettu?
- Millaisessa kahvilassa kohderyhmän asiakkaat viihtyvät?
- Millainen mielikuva kahvilasta syntyy esim. kahvilan nimen ja tuotevalikoiman perusteella?
- Millaisen ensivaikutelman asiakas saa tullessaan ensi kertaa kahvilaan?
- Miten kahvilahenkilökunta on pukeutunut?
- Miten kahvila on sisustettu ja millaisia astioita siellä käytetään?
- Mitä erityisiä vahvuuksia kahvilalla on verrattuna muihin kahviloihin?
Liikeidea ei välttämättä ole kerralla valmis vaan sitä pitää aika ajoin päivittää. Kun olosuhteet muuttuvat, näppärä kahvilayrittäjä vastaa haasteisiin muuttamalla toimintaa.