Kotitalous 4H-yrittäjän asiakkaana

4H-yritys verotus y-tunnus
4H-yrittäjä harava kädessä

Jos 4H-yrityksesi asiakkaana on kotitalouksia, on tärkeää ja hyödyllistä hankkia Y-tunnus. Y-tunnuksella tuotettu palvelu on kotitalousasiakkaalle kaikkein helpoin ja vaivattomin.

Kun sinulla on Y-tunnus, olet samalla ilmoittautunut ennakonperintärekisteriin. Tässä tapauksessa kotitalousasiakas maksaa sinulle laskun, eikä hänen tarvitse tehdä muita ilmoituksia. Halutessaan kotitalousasiakas voi hakea omassa verotuksessaan kotitalousvähennystä. Silloinkin asiakkaalle on eduksi, että sinulla yrittäjänä on Y-tunnus.

Asiakkaalle helpoin tapa on se, että sinulla on Y-tunnus. Y-tunnus voi myös ratkaista asiakkuuden syntymisen. Harva asiakas haluaa hoitaa asiat itselleen hankalammalla tavalla. Tästä syystä 4H-akatemia neuvoo voimakkaasti, että kotitalouksia palveleva 4H-yrittäjä hakee Y-tunnuksen aina.

Jos vielä pohdit asiaa, lue seuraava teksti, jossa kerrotaan tulorekisteristä.

Mikä on tulorekisteri?

4H-yrittäjä ei käytä tulorekisteriä.

Tulorekisteri on verottajan rekisteri palkkojen ilmoittamiseen. Se ei koske 4H-yrittäjää, koska 4H-yrittäjä ei maksa palkkoja.

Entä, jos 4H-yrittäjällä ei ole Y-tunnusta

Jos 4H-yrittäjän asiakas on kotitalous ja 4H-yrittäjä ei ole ennakonperintärekisterissä (eli ei ole Y-tunnusta), kotitalous ilmoittaa maksetun työkorvauksen tulorekisteriin.

Tulorekisteriin ilmoitettaville tiedoille ei ole euromääräistä alarajaa, eli kaikki palkkatiedot pitää ilmoittaa summasta riippumatta. Myös alaikäisille maksetut työkorvaukset ja palkat on ilmoitettava tulorekisteriin. Lisätietoja www.vero.fi/tulorekisteri (aukeaa uuteen välilehteen).

Jos 4H-yrittäjä haluaa palvella asiakasta, hän voi kirjoittaa kuittiin/laskuun esimerkiksi seuraavasti: 4H-yritys XXX ei ole ennakonperintärekisterissä. Asiakas ilmoittaa maksetun korvauksen tulorekisteriin. www.vero.fi/tulorekisteri.

Edellinen tehtävä

Tietosuoja-asetus ja 4H-yrittäjän asiakasrekisteri

Seuraava tehtävä

4H-yritys muuttaa tai kasvaa