Liiketoimintasuunnitelma Business Model Canvasin avulla

4H-yritys liiketoimintasuunnitelma
Kädessä on kynä, jolla täytetään 4H-BMC-lomaketta.

4H-yrittäjien liiketoiminnan suunnittelun avuksi on suunniteltu aivan oma Business Model Canvas -pohja eli 4H-BMC.

4H-yrittäjänä teet yritystoiminnastasi liiketoimintasuunnitelman. Suunnitelma voi olla pieni tai suuri, sinun ja yrityksesi tavoitteiden mukaisesti. Suunnitelmaa et tee vain kerran, vaan sitä pitää päivittää säännöllisesti koko yritystoiminnan ajan.

Liiketoimintasuunnitelman tekeminen on haastavaa ja erilaisille apuvälineille on tarvetta. 4H-yrittäjille suunniteltu Business Model Canvas perustuu kansainvälisesti tunnettuun malliin. Alunperin Business Model Canvas eli BMC julkaistiin Alex Osterwalderin ja Yves Pigneurin Business Model Generation -kirjassa. Alkuperäinen malli on julkaistu CC-lisenssillä, joten se on mahdollista julkaista uudelleen, säilyttäen lisenssin edellyttämän avoimuuden.

4H-BMC on jaettu kolmeen pääotsikkoon: Mitä, kenelle ja miten. Jokaisen otsikon alla on 3-4 asiaa, joita juuri siinä kohdassa on hyvä miettiä. Näiden liikeidean osien lisäksi 4H-BMC-taulukkoon kirjataat omaan osaamiseesi liittyviä asioita.

Lataa 4H-BMC

Tiedosto on täytettävä pdf, joka toimii parhaiten lataamalla sen ensin omalle koneelle. Tarvitset sitä varten Adobe Reader -ohjelman, jonka voit ladata maksutta tästä linkistä. 4H-yrittäjän työkirja opastaa 4H-BMC:n täyttämiseen askel askeleelta. Jos sinulla on työkirja, se kannattaa avata nyt.

Näin täytät 4H-BMC:n

TAIDOT JA OSAAMINEN

Mitä jo osaat? Kuinka paljon? Mitä osaamista sinun pitäisi hankkia lisää? Mistä voisit saada lisäoppia?

MITÄ?

Tuotteet ja palvelutKustannukset ja hinnoitteluKilpailevat palvelut / tuotteet
Mitä myyt?
Tärkeimmät tuotteesi/palvelusi.
Tuotteiden ja palvelujen yhdistelmät.
Mistä kulut ja tulot syntyvät?
Millä perusteella hinnoittelet?
Mitä asiakkaat ovat valmiita maksamaan?
Tärkeimmät kilpailijasi.
Miten erotut heistä?

KENELLE?

AsiakkaatMikä asiakkaan ongelma / tarve ratkeaa?Asiakkaiden tavoittaminen ja pitäminen
Tärkeimmät asiakasryhmäsi?
Kenelle yrityksesi tuottaa lisäarvoa?
Mikä on yrityksesi arvo asiakkaalle?
Miten kohtelet asiakkaita ja miten pidät heistä huolta?

MITEN?

Imago ja arvotMarkkinointitavat ja -kanavatMyynti-/toimitustapa tai -kanavaYhteistyötahot
Millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi syntyvän?
Miten tavoitat uudet asiakkaat? Miten nykyiset asiakkaat löytävät sinut? Miten asiakas löytää tuotteen ja ostaa sen? Mikä on paras ja tehokkain tapa? Tärkeimmät kumppanisi? Mitä heiltä saat ja mitä heille annat?
Edellinen tehtävä

Perusta oma 4H-yritys

Seuraava tehtävä

Sopimus ja tapaamiset yritysohjaajan kanssa