4H-yrittäjän ja tilaajan välinen sopimus
Kun sovit työsuorituksesta asiakkaan kanssa, siitä on hyvä sopia kirjallisesti. Voin käyttää apunasi alla olevaa sopimuspohjaa.
Alihankintasopimus 4H-yrittäjälle
Kun tuotat palveluja toisille yrityksille tai ostat palveluja muilta yrittäjiltä, yhteistyöstä on syytä sopia sopimuksella. Sopimus luo selkeän perustan osapuolten väliselle yhteistyölle.
4H-yrittäjänä saatat tuottaa palveluja toiselle yritykselle esimerkiksi siten, että isompi yritys ostaa sinulta palveluja/tuotteita osana isompaa kokonaisuutta. Tällöin on syytä sopia työstä sopimuksella, jolloin laskutat yritystä sovituista keikoista. Voit myös itse tarvita muiden yrittäjien palveluja. Jos esimerkiksi pihapalveluyritykselläsi on paljon keikkaa, etkä ehdi tekemään kaikkea itse, voit tilata keikan vaikkapa toiselta 4H-yrittäjältä. Toinen 4H-yrittäjä laskuttaa sinua ja sinä laskutat asiakasta.
Yritysten välisestä yhteistyöstä on tärkeää sopia sopimuksella. Sopimukset vähentävät väärinkäsityksiä, suojaavat oikeuksia, helpottavat riitojen ratkaisua ja auttavat hallitsemaan riskejä. Niiden avulla yhteistyöstä tulee sujuvampia, luotettavampia ja ennakoitavampia.
Alihankintasopimus on sopimus, jossa yritys (tilaaja) palkkaa toisen yrityksen (alihankkijan) tekemään osan omista töistään tai projekteistaan. Alihankintasopimuksella sovitaan pitkäaikaisemmasta yhteistyöstä, joka on osa tilaajan omaa tuotantoa tai palvelua. Tilaaja voi osallistua työn ohjeistukseen ja valvontaan. Muistathan, että tehdessäsi yhteistyötä muiden yritysten kanssa, tarvitset laskutusta varten Y-tunnuksen.
Tässä täytettävä mallipohja 4H-yrityksen alihankintasopimuksesta sekä työlista.