Brändin luominen

4H-yritys
Kahdella yrittäjällä on päällään yrityksensä logopaidat ja kädessään linnunpönttö.

Mikä erottaa sinut muista?

Kolme kauluspaitaan pukeutunutta poikaa seisoo näytön edessä, jossa lukee yrityksen nimi Rihmasto.

Brändin luomisesta ei kannata ottaa paineita yritystaipaleen alussa. On kuitenkin hyvä tietää, mitä se tarkoittaa. Brändin avulla erotut muista yrittäjistä, jotka tarjoavat samanlaisia tuotteita tai palvelua. Tällä sivulla kerrotaan, millaisista asioista yrityksen brändi rakentuu.

Nimi ja logo

Yrityksen nimestä on jo hyvä käydä ilmi, mistä on kyse. Muista tarkistaa, ettei valitsemasi nimi ole rekisteröity jollekin toiselle (nimipalvelu.prh.fi). 

Ajatellaan, että olet esimerkiksi käsityöyrittäjä, joka valmistaa virkkaamalla hauskoja eläinhahmoja. Tässä tapauksessa yrityksen nimi voisi olla vaikkapa Virkatut veijarit, jolloin nimestä jo tietää, että yritys tarjoaa hauskoja käsitöitä.

Halutessasi voit myös suunnitella yrityksellesi oman logon, jota käytät toistuvasti kuvissa, tuotteiden hintalapuissa ja käyntikorteissa. Voit hyödyntää viestinnässäsi myös 4H-yritys-logoa, jolloin viestität kuuluvasi suureen 4H-yrittäjien joukkoon ja tuot yrityksellesi uskottavuutta. Pääset lataamaan logon täältä.

Myyntikojulla on erivärisiä siivousrättejä ja suihkepulloja.

Värit ja tyyli

Kannattaa noudattaa samaa värimaailmaa ja tyyliä kaikkialla, missä viestii. Tällöin saadaan kiinnitettyä niiden ihmisten huomio, jotka saattaisivat olla sopivaa kohderyhmää.

Valitse värit ja tyylit sen mukaan, millaista tunnelmaa haluat välittää. Jos kuvitteellisen yrityksemme eläinhahmot ovat sarjakuvamaisia ja räikeän värisiä, mutta yrityksen verkkosivulla on vaaleita sävyjä ja koukeroisia kaunokirjaimia, syntyy asiakkaalle ristiriitainen olo.  

Tarina ja arvot

4H-yrittäjänä olet korkeintaan 28-vuotias. Tätä voi käyttää hyväksi, sillä ihmiset tukevat mielellään nuoria yrittäjiä. Kannattaa kuitenkin osoittaa, että vaikka oletkin urasi alussa, osaat hyvin sen mitä teet. Voit kertoa oman yritystarinasi esimerkiksi verkkosivulla tai somessa. Tarina voi olla sama, kuin aikaisemmin keksimäsi hissipuhe.

Arvot kuvastavat niitä asioita, joita pidät tärkeänä. Jos esimerkiksi käytät tuotteissasi kierrätysmateriaaleja tai suosit leipoessasi kotimaisia tuotteita, asiaa kannattaa korostaa.

4H-yrittäjä ojentaa saippuapalaa, johon on painettu teksti "100 % handmade".
Saippuapalasta käy heti ilmi, että se on yrittäjän itse valmistama. Yrittäjä on valinnut huolella tuotteen ainesosat ja osaa myös kertoa niistä asiakkaalle.

Kuvat ja videot

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Pelkkä teksti harvoin riittää kiinnittämään asiakkaan huomion.

Jos valmistat myytäviä tuotteita, ota niistä paljon kuvia. Voit esitellä myös tilaustöitä tai jo myytyjä tuotteita, sillä vaikka asiakas ei voi osaa juuri kyseistä tuotetta, hän voi saada idean omalle tilaustyölleen tai jäädä odottamaan, että valmistat tuotteita lisää.

Myös palvelua tarjoavat voivat ottaa esimerkiksi ennen ja jälkeen -tyylisiä kuvia (asiakkaan luvalla) tai kertoa videolla, miten keikka sujui. Avoimuus lisää luotettavuutta.

Kuvien ja videoiden, samoin kuin tekstiä sisältävien mainoskuvien muokkaamiseen löytyy monia maksuttomia työkaluja. Kokeile esimerkiksi Canvaa!

Asiakaspalvelu

Huolehdi siitä, että asiakkaasi saavat aina ystävällistä ja avuliasta palvelua. Tämä auttaa rakentamaan luottamusta ja positiivista mielikuvaa yrityksestäsi.

Kohteliaalla käytöksellä pääsee jo pitkälle, mutta jos haluat vahvistaa asiakaskokemusta, voit esimerkiksi antaa asiakkaalle käyntikorttisi tai sujauttaa postitse lähetetyn tuotteen mukaan pienen käsin kirjoitetun tervehdyksen. 

Laatu ja luotettavuus

Jos asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun tai tuotteeseen, hän haluaa todennäköisemmin kertoa siitä eteenpäin. Sama pätee myös huonojen kokemusten kohdalla, joten on ensisijaisen tärkeää, että tuotteen tai palvelun laatu on hyvä ja mahdolliset ongelmatilanteet ratkaistaan ripeästi. Tällöin luot itsellesi hyvän maineen ja brändisi kohdatessaan ihmisille tulee positiivisia mielikuvia. 

Edellinen tehtävä

Markkinointikanavan valitseminen

Seuraava tehtävä

Hoida asiakassuhteita