Helppi-keikkatyöntekijä asiakaspalvelijana

helppi Työelämä

Jokaisen Helppi-keikkatyöntekijän tulee tuntea asiakaspalvelun perusperiaatteet. Sanotaan, että yhdellä huonolla asiakaskokemuksella on suuremmat seuraukset kuin kymmenellä hyvällä. Tällä tarkoitetaan sitä, että huonot kokemukset voivat jäädä helpommin asiakkaan mieleen. Siksi on erityisen tärkeää, että jokaiselle asiakkaalle jää myönteinen kokemus tekemistäsi keikoista. Tyytyväinen asiakas tilaa sinut todennäköisemmin myös uudestaan työkeikalle!

Helppi-keikkatyöntekijän palvelulupaus

Palvelulupauksessa 4H lupaa Helppi-asiakkaille, millaista palvelua he voivat odottaa tilatessaan Helpistä nuoren työkeikalle. Palvelulupauksen noudattaminen auttaa varmistamaan, että asiakas on tyytyväinen ja tilaa Helppiä jatkossakin. Tästä syystä sinun tulee noudattaa palvelulupausta. 

Helppi-keikkatyöntekijänä:

  1. Vastaan aina saman päivän aikana kaikkiin asiakkaan tekemiin työpyyntöihin ja viesteihin Helpissä.
    Jos ehdotettu ajankohta ei sovi, vastaan ehdottamalla toista aikaa.
  2. Sovin keikoista reippaasti ja oma-aloitteisesti.
    Sujuvalla yhteydenpidolla asiakas haluaa tilata minut uudelleen.
  3. Teen työni hyvin.
    Muistan kiittää asiakasta keikan jälkeen Helpin chatissa. Samalla voin vinkata kiinnostukseni tuleviin työkeikkoihin.
  4. Pidän aina Helpin ilmoitukset päällä.

Pohdi

Miten hyvä Helppi-keikkatyöntekijä toimii erilaisissa tilanteissa? Vastaa alla oleviin kysymyksiin! Näet oikeat vastaukset, kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin.

Ensivaikutelma ja asiakkaan kanssa viestiminen

Helppiin on tullut uusi avoin keikka, jonka olet kiinnostunut tekemään. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Reagoi nopeasti ja ottaa heti yhteyttä asiakkaaseen Helpin chatissa. Useat Helppi-keikkatyöntekijät voivat olla kiinnostuneita samasta keikasta ja siksi on hyvä laittaa itse heti viestiä asiakkaalle Helpin chatissa. Näin sinusta jää reipas vaikutelma. Voit kertoa viestissä esimerkiksi miksi asiakkaan kannattaisi valita juuri sinut tekemään kyseinen keikka.

Olet menossa asiakkaan luo työkeikalle haravoimaan. Et ole varma, missä työhösi tarvittavat välineet ovat. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Varmista aina ennen keikkaa, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot. Kysy asiakkaalta etukäteen kaikki mikä mietityttää. Näin olet valmistautunut ja vältät turhat yllätykset keikalla. Helppi-keikkatyöt tehdään lähtökohtaisesti asiakkaan työvälineillä. Asiakkaan vastuulla on, että tarvittavat välineet ovat kunnossa ja täyttävät työturvallisuuden asettamat vaatimukset.

Huomaat koulupäivän aikana, että Helpistä on tullut ilmoitus: chatissa on uusi viesti. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Oikea tapa toimia on vastata asiakkaalle heti kun ehdit. Tämä osoittaa kiinnostusta työhön ja pitää asiakaspalvelun ripeänä. Muista kuitenkin, että teet Helppi-keikkatöitä vapaa-ajallasi, joten ne eivät saa häiritä koulupäivääsi.

Asiakaspalvelu Helpissä: ensivaikutelma ja asiakkaan kanssa viestiminen
Tarkista vielä kysymysten oikeat vastaukset ja perustelut. Siirry sitten seuraaviin kysymyksiin.

Aikataulut ja ohjeiden noudattaminen 

Olet menossa työkeikalle klo 18. Ulkona on kova lumimyräkkä ja bussivuoro, jolla olit menossa, on peruttu. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Ilmoita asiakkaalle heti, että olet myöhässä ja kerro, mihin aikaan olet paikalla. Tämä osoittaa vastuullisuutta ja kunnioitusta asiakkaan aikatauluja kohtaan. Vaikka myöhästyminen ei olisikaan ollut sinun oma vikasi, muista pahoitella asiaa asiakkaalle Helpin chatissa ja kasvotusten, jos tapaat asiakkaan.

Asiakas on arvioinut, että työn suorittamiseen menee kaksi tuntia. Huomaat kesken työn, että et ehdi tehdä sitä valmiiksi kahdessa tunnissa. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Pyri pysymään annetussa aikataulussa, eli tarkkaile kelloa töitä tehdessäsi. Joskus työt kestävät pidempään, kuin asiakas oli arvioinut. Näissä tilanteissa sinun tulee ilmoittaa asiasta asiakkaalle joko kasvotusten, soittamalla tai Helpin chatissa. Jotta asiakasta laskutetaan oikein ja sinulle maksetaan oikea palkka, täytyy sinun muistaa ilmoittaa toteutunut työntekoaika aina Helpin chatissa keikan jälkeen.

Asiakaspalvelu Helpissä: aikataulut ja ohjeiden noudattaminen
Tarkista vielä kysymysten oikeat vastaukset ja perustelut. Siirry sitten seuraavan osion kysymyksiin.

Ystävällisyys ja ammattimainen käytös 

Asiakas kertoo olevansa tyytymätön työsi tulokseen. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Oikea tapa toimia on pysyä itse asiallisena ja pyrkiä selvittämään asiaa asiakkaan kanssa. Palaute voi joskus tuntua henkilökohtaiselta ja kurjalta, mutta sinulla on aina mahdollisuus kehittyä Helppi-keikkatyöntekijänä entistä paremmaksi. Asiakkaan palautteen huomiotta jättäminen taas voi johtaa siihen, että asiakas ei enää halua tilata sinua työkeikalle eikä suosittele sinua muille. Jos sinusta tuntuu, että tarvitse tilanteen ratkaisuun apua, olethan yhteydessä omaan 4H-yhdistykseen!

Olet saanut työkeikan työt valmiiksi. Asiakas tarjoutuu maksamaan sinulle heti 20 euroa käteisellä keikastasi. Miten toimit?

Oikein! Väärin!

Oikea tapa toimia on kieltäytyä suorasta maksusta ja selittää asiakkaalle ystävällisesti, miksi kieltäydyit. Käteisen vastaanottaminen on väärin, koska palkanmaksusta vastaa oma 4H-yhdistyksesi, joka hoitaa samalla myös lakisääteiset velvoitteet, kuten verot ja vakuutukset.

Asiakaspalvelu Helpissä: ystävällisyys ja ammattimainen käytös
Tarkista vielä kysymysten oikeat vastaukset ja perustelut.
Jes, nyt olet vastannut kaikkiin asiakaspalvelua koskeviin kysymyksiin. Opit varmasti jotain uutta!
Edellinen tehtävä

Helpin käyttö

Seuraava tehtävä

Oman keikkatyön markkinointi