Raikuvat taputukset hyvin menneen esityksen jälkeen, itse kasvatetun basilikan lehdet lautasella tai ensimmäinen loppuun asti neulottu kaulahuivi – harva tunne vetää vertoja onnistumisen ilolle. 4H-kerhoissa ollaan juuri tämän tunteen äärellä TOP-tehtäväpankin tehtävien avulla.
TOP tulee sanoista: Tekemällä Oppii Parhaiten. Se on 6–12-vuotiaille lapsille suunnattu kaikille avoin tehtäväpankki. TOP koostuu noin 2 000 alakouluikäiselle suunnatusta tehtävästä. TOP-tehtäviä voi tehdä 4H-kerhoissa, koulussa, leirillä tai vaikka itsenäisesti kotona. TOP-tehtävissä on kaksi eri tasoa, A ja B. Kaikille avoin TOP-tehtäväpankki löytyy www-osoitteesta www.toptehtavat.fi
Tekemällä oppimisen polkuja
Ohjaaja rakentaa TOP-tehtävistä mukaan erilaisia kerhosisältöjä, tekemällä oppimisen polkuja. TOP-tehtävien aiheita ovat: kasvit ja viljely, metsä ja luonto, eläimet, kokkaus ja leivonta, käsityöt ja teknologia, leikki ja liikunta, viestintä ja vuorovaikutus sekä ympäristö ja kierrätys. Jokaisessa tehtävässä on huomioitu 4H:n tekemällä oppimisen toimintamenetelmä. Lapset saavat kokeilla, tehdä ja oppia itse, yhdessä asioita pohtien. TOP-tehtävät on rakennettu siten, että jokaiseen TOP-tehtävään kuuluu myös aloitusteksti ja apukysymykset kerhokerran lopetuksen avuksi.
Esimerkki kerhosta: Linkin videolla esitellään Safkasankarit – teemakerhon toimintaa. Videon banaanikakun ohjeen löydät hakusanalla TOP-tehtäväpankista. Lapset näyttävät kuinka ruokahävikki torjutaan, mutta onko banaanikakku kaikkien mieleen?
Miten käyttää TOP-tehtäviä?
- TOP-tehtäviä voidaan käyttää kerhokauden ja kerhokertojen suunnitteluun. Löydät sivustolta ohjauksen kannalta pohdittuja tehtäviä kahdeksasta aihepiiristä.
- TOP-tehtäväpankissa kerhonohjaajan on mahdollisuus luoda tunnukset ja tehdä toimintasuunnitelma omalle sivulleen.
- Kerhokauden suunnittelun lisäksi TOP-tehtävät auttavat käyttämään tekemällä oppisen menetelmää.
- Kerhonohjaaja vastaa lasten ja nuorten turvallisuudesta valitsemalla ryhmän tason mukaisia TOP-tehtäviä.