Kahvilan myyntivalikoima ja hinnoittelu

4H-yritys Kahvila
Pöydällä Aleksanterin leivoksia, kahvikuppeja, lusikoita ja maitokannu.

Laadukkaat ja oikeanlaiset kahvilatuotteet ovat kahvilan tärkein asia. Makeiden ja suolaisten leivonnaisten lisäksi kahvilassa on myynnissä kuumia ja kylmiä juomia. Myynnissä voi olla myös karkkeja, jäätelöä, oheistuotteita ja myös palveluja.

Tehtävä

Huikeat mainoskampanjat, onnistunut sisustus tai edes erinomainen asiakaspalvelu eivät pysty korvaamaan epäonnistunutta tuotevalikoimaa. Tuotteita on oltava myynnissä juuri sopivasti niille asiakkaille, jotka kahvilaan ovat saapuneet.

Myyntivalikoiman laatiminen

Myyntivalikoiman laatiminen ei ole helppo tehtävä. Ensinnäkin on huomioitava kannattavuus. Edullisten raaka-aineiden tuotteista saa paremman katteen. Eri sesongit kannattaa huomioida jo hintojenkin vuoksi, mutta myös siksi, että sesonkituotteet kiinnostavat usein asiakkaita. Jos kahvilan leivonnaiset tehdään itse, on reseptien oltava kokeiltuja ja takuuvarmoja. Epäonnistunut kakku heikentää katetta joka kerta.

Muita asioita, joita myyntivalikoimassa on huomioitava on mm. aukioloajat, asiakkaat, vuodenaika, omat taidot, käytettävissä oleva aika, käytettävissä olevat laitteet ja raaka-aineet, kylmäsäilytystilat ja kylmäketju sekä kilpailijoiden valikoima.

Moni asia vaikuttaa tuotevalikoimaan: Aukioloajat, asiakkaat, sesonki, omat taidot, käytettävissä oleva aika, taloudellisuus, kilpailijoiden valikoima, kylmäsäilytystilat. Lopulta hahmottuu juuri oikea tuotevalikoima, jossa voi olla leivonnaisten lisäksi ruokaa, salaatteja, juomia, karkkkeja, oheistuotteet ja palvelut. Tuotteita kannattaa säännöllisesti tarkastella, miettiä uusia, poistaa vanhoja ja päivittää hintoja.

Laske hinta tuotteille

Mieti kahvilasi liikeideaan sopivia myyntituotteita. Kilpailetko hinnalla vai laadulla? Minkälaiset tuotteet sopivat parhaiten? Minkälaisista tuotteista saisi parhaan katteen? Minkälaiset tuotteet eivät sovi kahvilaan? 

Mieti

  • Mistä hankit tarvitsemasi tuotteet?
  • Miten varmistat, että tuotteet pysyvät myyntikuntoisina kahvilassa?
  • Millaisia oheistuotteita kahvilassa voisi olla myynnissä? Onko 4H-yrittäjiä, joiden tuotteet sopisivat kahvilaan?
  • Millaisia palveluja kahvila voisi myydä?
  • Minkälaisia tuotteita asiakkaat haluavat (esimerkiksi karamelleja, leivoksia, juomia, lehtiä jne.)?
  • Mistä hankit tarvitsemasi tuotteet (tukusta, valmistat osan itse)?
  • Kilpailetko tuotteittesi hinnalla vai laadulla?
  • Miten varmistat, että tuotteesi säilyvät hyvinä mahdollisimman kauan (tarvitsetko kylmäaltaita, kaappeja, suojaa auringonvalolta)?
  • Ota yhteyttä oman kuntasi elintarvikeviranomaiselle ja esitä hänelle kahvilaideasi. Kysy tarkempia ohjeita toimintaasi varten, kuten esimerkiksi siitä miten voileipiä saa asettaa esille, etteivät ne lämmössä pilaannu liian nopeasti.

Vinkki! aitojamakuja.fi/suoramyynti -sivulta löydät tietoa elintarvikkeiden myyntiin ja valmistamiseen liittyvistä toimenpiteistä.

Edellinen tehtävä

Kahvilan sijainti

Seuraava tehtävä

Kahvilan mainostaminen ja markkinointi