Hinnoittelu ja kannattavuus

4H-yritys raha-asiat
4H-yrittäjän työkirja kädessä

Oikea hinta kattaa kaikki yritystoimintasi kulut ja takaa sinulle hyvä korvauksen palveluistasi tai tuotteistasi.

4H-yrityksesi palvelujen ja tuotteiden hinnoitteluun vaikuttavat monet asiat. Yrityksesi menestymiselle on tärkeää, että löydät oikean hintatason. Se varmistaa sinulle asiakkaat ja myös oma motivaatiosi yrittäjyyteen säilyy paremmin. Et ehkä osu oikeaan hinnoitteluun heti kerralla, joten tee laskelmat tarvittaessa uudelleen ja korjaa hinnoitteluasi.

Aloita menoista

Kun aloitat hinnoittelun ja kannattavuuden laskemisen, listaa ensinkaikki mahdolliset menot, mitä yrityksesi toimintaan liittyy. Kuluja ovat esimerkiksi

  • raaka-aineet ja tarvikkeet
  • matkakulut
  • työasu ja suojavarusteet
  • matkakulut
  • puhelin- ja nettikulut
  • markkinointi- ja viestintäkulut
  • paperit, kynät, niitit ja klemmarit
  • 4H-yhdistyksen jäsenmaksu
  • mahdolliset vakuutusmaksut

Eri tapoja hinnoitella

Eri tilanteisiin sopivat eri hinnoittelutavat. Hinnoittelu voi olla esimerkiksi tuntiveloitus, kappalehinta tai urakkahinta. Mieti omalle 4H-yrityksellesi sopivin. Muista hyödyntää erilaisia kampanjoja, tarjouksia tai alennuksia.

Kerro asiakkaillesi, mitä he rahallaan saavat. Mitä hinta sisältää, mitä ei. Asiakkaan on helpompi tehdä ostopäätös, kun hinta on hänelle selkeä. Voit myös kertoa omista haaveistasi ja tavoitteistasi, jolloin asiakas voi päättää osallistua unelmasi toteuttamiseen.

Arvioi oma työmääräsi

Arvosta omaa aikaasi ja työtäsi! Kun hinnoittelet, arvioi mahdollisimman tarkkaan, kuinka paljon sinulla kuluu aikaa ennen kuin tuote tai palvelu on asiakkaalla. Arvioi käyttämäsi aika mieluummin ylä- kuin alakanttiin. Mieti tarkkaan kaikki työvaiheet aivan ensimmäisestä hetkestä laskuttamiseen saakka.

Millaista taloudellista tulosta tavoittelet? Kuinka monta tuntia sinun on tehtävä työtä, jotta pääset toivomaasi tulokseen?

Laske kulut ja hinnoittelu Excel-taulukon avulla

Katso videot ja lataa yrityksellesi sopiva valmis Excel-pohja. Ensimmäinen malli soveltuu palveluyritykselle, toinen tuotteiden myyntiin. Taulukoiden toisella välilehdellä on esimerkkilaskelma.

Kalenteri ja muistilappu
Edellinen tehtävä

Sopimus ja tapaaminen yritysohjaajan kanssa

Seuraava tehtävä

Työturvallisuus 4H-yrittäjänä