Markkinointi on tärkeää, koska sen avulla saat uusia Helppikeikkoja. Hyvä asiakaspalvelu on tärkeä osa onnistunutta markkinointia. Sen lisäksi, että itse markkinoit palvelujasi myös 4H-yhdistyksesi viestii Helppinuorten palveluista.
Asiakaspalvelu
Pohdi, kuinka asiakas reagoi seuraavissa asiakaspalveluun liittyvissä tilanteissa.
Asiakas on tehnyt työtilauksen Helppiin ja kukaan ei ole vastannut työpyyntöön viikon aikana. Kuinka asiakas reagoi?
Mahtavaa palvelua! Hän tilaa apua Helpin kautta jatkossakin.
Väärin. Todennäköisesti hän ajattelee, ettei Helppi toimi ja poistaa sen.
Hän ei usko, että Helppi toimii.
Oikein. Todennäköisesti hän poistaa Helpin.
Asiakas tilasi Helpin kautta nurmikonleikkaajan, joka jätti puolet pihasta leikkaamatta. Kuinka asiakas reagoi?
Huippu juttu! Hän tilaa saman nuoren uudestaan.
Väärin. Häntä harmittaa, ettei työntekijä tehnyt työtä huolella. Eikä hän tilaa kyseistä nuorta enää uudestaan.
Häntä harmittaa, ettei tämä tekijä ollut luotettava.
Oikein. Hän on pettynyt, eikä tilaa samaa nuorta enää uudestaan.
Huomaat, että työntekijänä vaikutat asiakaskokemukseen merkittävästi.
Sanotaan, että yhdellä huonolla asiakaskokemuksella on suuremmat seuraukset kuin kymmenellä hyvällä. Tällä tarkoitetaan sitä, että huonot asiakaskokemukset jäävät helpommin mieleen ja niistä kerrotaan eteenpäin. Siksi on erityisen tärkeää, että jokaiselle asiakkaalle jää myönteinen kokemus tekemistäsi Helppikeikoista.
Mikäli huomaat, että asiakas on tyytymätön, korjaa tilanne. Jotkut tilanteet on hyvä selvittää yhdessä 4H-yhdistyksen toiminnanjohtajan kanssa.
4H-yhdistyksen tekemä markkinointi
4H-yhdistykset markkinoivat Helppiä monissa eri kanavissa.
Työntekijän tekemä markkinointi
Työntekijänä saat mainostaa tarjoamiasi palveluita niin paljon kuin haluat!
Oma markkinointi kannattaa, sillä
- Helppi on palveluna uusi
- Henkilökohtaisuus ja aitous puhuttelee asiakasta
- Saat mainokseesi juuri ne palvelut, joita itse tarjoat
- Saat enemmän Helppikeikkoja
- Opit markkinointia
Voit syventää osaamistasi markkinoinnista tutustumalla 4H-yrityksen markkinointiohjeisiin. Moni vinkeistä sopii myös Helppi-palvelun markkinointiin.
Tehtävä: Tee mainos
Tämän harjoituksen voi tehdä joko yksin tai ryhmässä.
- Valitse palvelut, joita aiot mainostaa.
- Pohdi, millaiset asiakkaat kyseistä palvelua tilaa ja miten heidät tavoittaa.
- Tee palvelusta somepostaus.
- Voit käyttää postauksen tekemiseen esim. Canvaa – canva.com
- Postauksessa tulee olla Helppi-logo, jonka löydät 4H:n kuvapankista – Helppi (kuvat.fi)
- Jaa mainostasi niihin kanaviin, mistä asiakkaat löytyvät. Muista hyödyntää paikallisia Facebook-ryhmiä.
Seuraavaksi voit siirtyä testaamaan tietosi Helpistä!