Markkinointikanavan valitseminen

4H-yritys
Kaksi nuorta poseeraa kännykän etukameraan katsoen.

Mistä sinut löytää?

4H-yrittäjänä olet itse yrityksesi tärkein viestinviejä ja kävelevä mainos. Puhu asiasta, saatat löytää uuden asiakkaan yllättävästäkin paikasta! Oman itsesi lisäksi on hyvä hyödyntää monenlaisia markkinointikanavia, joista olemme koonneet listan alle. Muista, että on parempi olla aktiivinen yhdessä kanavassa kuin epäaktiivinen monessa.

4H-yrittäjä lakkaa asiakkaan kynsiä myyntitapahtumassa.

Mainosesite

Esite voi tarjota kattavan tietopaketin yrityksestä, tuotteista tai palveluista. Fyysiset mainokset voivat tavoittaa potentiaalisia asiakkaita alueellisesti esimerkiksi ilmoitustaululla tai postilaatikkoon jaettuna. 

Sosiaalinen media

Some tarjoaa mahdollisuuden saavuttaa suuren yleisön ja vuorovaikuttaa asiakkaiden kanssa. Se mahdollistaa nopean tiedonvälityksen ja reagoinnin ajankohtaisiin tapahtumiin. Mieti vielä, mikä somekanava tavoittaisi juuri sinun kohderyhmäsi. Kaikissa somekanavissa ei tarvitse olla läsnä! 

Vinkki: Facebook-ryhmien paikalliset puskaradiot tarjoavat hyvän markkinapaikan asuinalueellasi. Näissä on mahdollista saada suositteluja, jotka rohkaisevat ihmisiä asiakkaiksesi! 

Verkkosivut

Yrityksen kotisivut tarjoavat tietoa yrityksestä, tuotteista, ja palveluista 24/7. Jos se palvelee yritystäsi, voit yhdistää verkkosivuihisi myös verkkokaupan.

Paikallinen lehti, maksettu mainos tai juttu

Paikalliset lehdet voivat tavoittaa kohdeyleisön tehokkaasti. Maksettu mainos tai juttu luo luotettavuutta ja lisää näkyvyyttä. 

Vinkki: nuorten yrittäjyys on kiinnostavaa ja monet toimittajat tekevätkin mielellään juttuja nuorista. Tarjoa siis juttuideaa yrityksestäsi esimerkiksi paikalliseen lehteen tai radioon! 

Asiakas tarkastelee myyntipöydällä esillä olevia taidetuotteita.

Face to Face -tapaamiset

Henkilökohtainen kontakti luo vahvan suhteen asiakkaaseen, lisää luottamusta ja auttaa selvittämään asiakkaan tarpeen. 

Sähköpostimarkkinointi

Sähköposti tarjoaa suoran kanavan asiakkaaseen. Se mahdollistaa personoidun viestinnän ja erikoistarjousten lähettämisen. 

Huomioi, että sähköpostimarkkinointiin tarvitaan uusien asiakkaiden kohdalla lupa. Jos taas olet saanut asiakkaan sähköpostiosoitteen edellisen kaupan yhteydessä, voit lähettää hänelle viestin, jossa markkinoit vastaavaa tuotetta tai palvelua. Muista, että asiakkaalla on oikeus kieltäytyä sähköpostimarkkinoinnista. 

Käyntikortti

Käyntikortti on kätevä tapa jakaa yhteystietoja. Se antaa ammattimaisen kuvan ja toimii muistutuksena kohtaamisesta. 

Tapahtumat ja Pop-Up-myymälät

Tapahtumat tarjoavat mahdollisuuden suoraan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. 4H-yhdistykset järjestävät ja osallistuvat erilaisiin tapahtumiin. Kerro kiinnostuksestasi osallistua niihin!

Alta löydät ohjeet myyntitapahtumaan valmistautumiseen.

Edellinen tehtävä

Kohderyhmän tunnistaminen

Seuraava tehtävä

Brändin luominen