TOP-tehtäväpankki tutuksi

4H-kerho Kerhonohjaaja
Kolme lasta. Yksi piirtää. Toinen leikkaa paperia saksilla. Kolmas kurkistaa toisten takaa.

Raikuvat taputukset hyvin menneen esityksen jälkeen, itse kasvatetun basilikan lehdet lautasella tai ensimmäinen loppuun asti neulottu kaulahuivi – harva tunne vetää vertoja onnistumisen ilolle. 4H-kerhoissa ollaan juuri tämän tunteen äärellä TOP-tehtäväpankin tehtävien avulla.

TOP tulee sanoista: Tekemällä Oppii Parhaiten. Se on 6–12-vuotiaille lapsille suunnattu kaikille avoin tehtäväpankki. TOP koostuu noin 2 000 alakouluikäiselle suunnatusta tehtävästä. TOP-tehtäviä voi tehdä 4H-kerhoissa, koulussa, leirillä tai vaikka itsenäisesti kotona. TOP-tehtävissä on kaksi eri tasoa, A ja B. Kaikille avoin TOP-tehtäväpankki löytyy www-osoitteesta www.toptehtavat.fi

Tekemällä oppimisen polkuja

Ohjaaja rakentaa TOP-tehtävistä mukaan erilaisia kerhosisältöjä, tekemällä oppimisen polkuja. TOP-tehtävien aiheita ovat: kasvit ja viljely, metsä ja luonto, eläimet, kokkaus ja leivonta, käsityöt ja teknologia, leikki ja liikunta, viestintä ja vuorovaikutus sekä ympäristö ja kierrätys. Jokaisessa tehtävässä on huomioitu 4H:n tekemällä oppimisen toimintamenetelmä. Lapset saavat kokeilla, tehdä ja oppia itse, yhdessä asioita pohtien. TOP-tehtävät on rakennettu siten, että jokaiseen TOP-tehtävään kuuluu myös aloitusteksti ja apukysymykset kerhokerran lopetuksen avuksi.

Esimerkki kerhosta: Linkin videolla esitellään Safkasankarit – teemakerhon toimintaa. Videon banaanikakun ohjeen löydät hakusanalla TOP-tehtäväpankista. Lapset näyttävät kuinka ruokahävikki torjutaan, mutta onko banaanikakku kaikkien mieleen?

Miten käyttää TOP-tehtäviä?

  • TOP-tehtäviä voidaan käyttää kerhokauden ja kerhokertojen suunnitteluun. Löydät sivustolta ohjauksen kannalta pohdittuja tehtäviä kahdeksasta aihepiiristä.
  • TOP-tehtäväpankissa kerhonohjaajan on mahdollisuus luoda tunnukset ja tehdä toimintasuunnitelma omalle sivulleen. 
  • Kerhokauden suunnittelun lisäksi TOP-tehtävät auttavat käyttämään tekemällä oppisen menetelmää.
  • Kerhonohjaaja vastaa lasten ja nuorten turvallisuudesta valitsemalla ryhmän tason mukaisia TOP-tehtäviä.

Edellinen tehtävä

Kerhon suunnittelu

Seuraava tehtävä

Leikki 4H-kerhossa