4H-kerhonohjaajan työkalupakki
Ohjaajana annat tilaa kerholaisten omalle osaamiselle, oppimiselle ja luovuudelle. Mutta entä sinä itse? Kuinka voit kehittyä ohjaajana ja luoda viihtyisän kerhon? Tästä kokonaisuus on tehty sinulle ohjaamisen avuksi.
![Kerhonohjaajan kainalossa kaksi kerholaista](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/09/SAfkasankarit19_Kati-Laszka.jpg)
![Kaksi lasta kukkakedolla. He hymyilevät ja pitävät käsissään metallitölkistä askarreltuja lyhtyjä](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/teemakerhokädentaitajat-2_21_Maarit-Kytöharju.jpg)
Teema- vai yleiskerho?
4H-teemakerhoissa keskitytään yhteen aiheeseen. Teemakerhoja ovat esimerkiksi yhteiset Safkasankarit, Metsäsalapoliisit ja Kädentaitajat.
4H-kerho Kerhonohjaaja![Lapsi juottaa kanalle vettä sinisestä kauhasta](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Tekemällä_RuokakouluMatskolan_Kati-Laszka-3701.jpg)
Tekemällä oppiminen
Tekemällä oppiminen ”Learning by doing” on 4H:n toimintamenetelmä, joka perustuu amerikkalaisen kasvatusfilosofin John Deweyn ajatuksiin oppimisesta. Keskeistä siinä on nimensä mukaisesti se, että tekemään oppii tekemällä.
4H-kerho Kerhonohjaaja Tekemällä oppiminen![Kaksi henkilöä kuvattu selkäpäin. He istuvat pöydän ääressä ja kirjoittavat suunnitelmaa.](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Kerhon_Safkasankarit4_Kati-Laszka-1.jpg)
Kerhon suunnittelu
Hyvän suunnittelun avulla toteutat monipuolisen ja mielenkiintoisen kerhokauden, jollaisesta kukaan kerholainen ei halua jäädä paitsi. Suunnittelulla varmistat kerhokertojen menevän oikean tekemisen ja kivan yhdessäolon merkeissä.
4H-kerho Kerhonohjaaja![Kolme lasta. Yksi piirtää. Toinen leikkaa paperia saksilla. Kolmas kurkistaa toisten takaa.](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/TOP_4H-käsityöt-9956m-002.jpg)
TOP-tehtäväpankki tutuksi
TOP tulee sanoista: Tekemällä Oppii Parhaiten. Se on 6–12-vuotiaille lapsille suunnattu kaikille avoin tehtäväpankki. TOP-tehtäviä voi tehdä 4H-kerhoissa, koulussa, leirillä tai vaikka itsenäisesti kotona.
4H-kerho Kerhonohjaaja![Kolme lasta istuu penkeillä vastakkain. He leikkivät välissä olevalla pöydällä olevalla avoimella nukkekodilla.](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Leikki_4H-käsityöt-0219m.jpg)
Leikki 4H-kerhossa
Leikki voi rytmittää mukavasti 4H-kerhokertaa. Lapsille leikki on luonteva tapa toimia, oppia ja osallistua.
4H-kerho Kerhonohjaaja Leikki![Neljä lasta tutkii metsää istuen. Yhdellä on suurennuslasi. Yksi tekee muistiinpanoja vihkoon.](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Teema_Metsasalapoliisit4_Marjaana-Daily-Hero.jpg)
Palautteen antaminen
Palautteen avulla huomataan hyvä ja innostetaan lapsia omassa tekemisessään. Palaute auttaa meitä myös huomaamaan asiat, joissa voisimme itse kehittyä.
4H-kerho Kerhonohjaaja Palaute![Ryhmä lapsia halaa yhdessä](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Haastavat_Kerho11_Mikko-Lehtimaki.jpg)
Haastavat tilanteet
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta ryhmässä aina sattuu ja tapahtuu. Keskustellen ja yhdessä pohtien löydetään ratkaisuja hankaliin tilanteisiin.
4H-kerho Kerhonohjaaja![Lapsi istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa. Aikuinen on vieressä. Molemmilla on valkoinen safkasankarit t-paita.](https://4h-akatemia.fi/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Turvallinen_V7A9900-002.jpg)
Turvallinen 4H-kerho
Turvallisuuteen liittyy monia asioita, ja hyvin erilaisia tilanteita. Tässä artikkelissa keskitymme turvallisuuteen ihan tavallisella kerhokerralla.
4H-kerho Kerhonohjaaja turvallisuus